Terug naar alle interviews

Voor en na school veelzijdig spelen in groene oase

Van een saai schoolplein met grijze stoeptegels en een stalen hek naar een speeltuin met water, gras, klimbomen en een boomhut. Het contrast kan niet groter. De metamorfose bij De Spits is het resultaat van drie jaar hard werken door een projectgroep van ouders, leerkrachten én buurtbewoners. “Het was een monsterklus en af en toe best spannend”, aldus Joop ten Dam, één van de trekkers van het project. Een aangestoken brand in een oud klimrek gaf het laatste zetje om echt door te pakken.

Joop & Lynn

Samen een drankje
Ouder Joop ten Dam, voorheen lector Gezonde Stad, geniet van het eindresultaat. En hij niet alleen. “Het groene schoolplein wordt intensief gebruikt door buurtgenoten die er buiten schooltijden en in het weekend gezellig samen iets drinken terwijl de kinderen aan het spelen zijn”, aldus ouder Lynn Speelpenning, eveneens lid van de projectgroep.

 

Subsidie en sponsoring
Lynn vervolgt: “En dat is precies wat de gemeente en provincie voor ogen hadden bij het ter beschikking stellen van een subsidie. Een van de eisen was dat het groene schoolplein openbaar toegankelijk moest zijn.” Het eerste startkapitaal is door De Spits, ouders en leerlingen zelf bij elkaar gebracht met een sponsorloop, een rommelmarkt, een veiling, een statiegeldflessenactie en via crowdfunding. In totaal 36.000 euro. Joop: “Met dit bedrag hebben we onder meer een Programma van Eisen kunnen uitwerken. Dat helpt om ook andere partijen te interesseren. Met hulp van een externe fondsenwerver is de rest van de benodigde financiering bijeengebracht. Het was een hele investering. Dat heeft af en toe wel een slapeloze nacht opgeleverd.”      

 

Inspiratie
Aan de realisatie ging een brede oriëntatie vooraf. “Utrecht Natuurlijk heeft de projectgroep op sleeptouw genomen naar andere scholen, zowel voor inspiratie als om te horen hoe zij organisatorisch als budgettair zo’n project hebben gerealiseerd. Dat is heel waardevol geweest”, aldus Lynn. 

“Leerlingen mochten hun gedroomde speeltuin tekenen”

Kauwgomballenboom
Leerlingen zijn uitgedaagd om de speeltuin van hun dromen te tekenen. Lynn: “Dat varieerde van een dierenhotel tot een patattent en van een waterglijbaan tot een kauwgomballenboom.” Ook buren, ouders en leerkrachten zijn intensief betrokken bij de planvorming. “Dat heeft geleid tot keuzes. Zo is er bijvoorbeeld alleen een waterfontein bij het deel voor de kleuters en hebben de grotere kinderen een ‘coole’ boomhut gekregen.” 

 

De Dom
Naar aanleiding van deelname aan de prijsvraag Van Dom tot Steengoed, heeft de projectgroep enkele brokstukken van de Dom ter beschikking gekregen. Zo’n 20 ornamenten die bij de restauratie van de Dom zijn vrijgekomen zijn terug te vinden in banken, muren en de waterbaan. 

 

Einde hittestress
Team Groen, een clubje van kinderen, leerkrachten, ouders en buurtbewoners, zorgt voor het maandelijkse onderhoud. Het nieuwe schoolplein heeft – naast een groenere buurt – nog meer effecten. Joop: “Minder lawaai en meer bewegen. Kinderen komen rustiger terug in de klas omdat ze veelzijdiger spelen. In plaats van alleen maar voetballen of hard rondjes fietsen op een betonnen vloer, zijn er allerlei spannende hoekjes om te ontdekken. Ook is de biodiversiteit toegenomen. Er zijn allerlei beestjes te vinden, zoals spinnetjes, insecten en kikkers. En door al het groen is het er in de zomer ook veel koeler. Einde hittestress! Alles bij elkaar opgeteld leidt dat weer tot betere schoolprestaties.”