Schoolplannen nieuwe stijl, reflectiegesprekken, een kwaliteitscyclus en -kalender. Het strategisch beleidsplan Samen Leren Leven daagt het nieuwe stafteam Onderwijs uit een centrale rol te vervullen in het initiëren en volgen van randvoorwaarden voor goed onderwijs. Uitgangspunt is samenwerking. Met de professionals in de scholen, de schooldirecteuren, het management team, het College van Bestuur, andere medewerkers van het stafbureau en externen. Met als doel: alle leerlingen maximale kansen bieden om zich te ontwikkelen.
School | % 1F 3-jarig* | % 1S 3-jarig* | 2021 1F | 2021 1S |
---|---|---|---|---|
Marcus | 83,5% | 33,3% | 89,3 | 33,3 |
Dominicus | 99,5% | 72% | 99,5 | 72 |
Johannes | 91,7% | 52,8% | 91,7 | 52,8 |
Wijzer a/d Vecht | 93,2% | 43,9% | 93,2 | 43,9 |
Montessori BW | 97,3% | 69,3% | 97,3 | 69,3 |
Paulus | 99,5% | 87,9% | 99,5 | 87,9 |
Ariëns | 91,7% | 50,6% | 91,7 | 50,6 |
Zeven Gaven | 96,8% | 51,9% | 96,8 | 51,9 |
Het Schateiland | 96,1% | 50,3% | 96,1 | 50,3 |
Gertrudis | 97,9% | 78,8% | 97,9 | 78,8 |
Spits | 96,7% | 67,9% | 96,7 | 67,9 |
Pijlstaart | 100% | 56,9% | 100 | 56,9 |
Catharijnepoort | 91,7% | 51,5% | 91,7 | 51,5 |
Ludger | 94,1% | 65,5% | 94,1 | 65,5 |
Achtbaan | 96,6% | 65,3% | 96,6 | 65,3 |
Hof ter Weide | 98% | 67,3% | 98 | 67,3 |
Groene Alm | 94,7% | 61,7% | 94,7 | 61,7 |
Onder Bogen | 78,8 | 82,1% | 100 | 82,1 |
Mattheus | 95,1% | 50,6% | 95,1 | 50,6 |
Jan de Doper | 95,8% | 59,4% | 78,8 | 59,4 |
JazzSingel | 99,1% | 67,6% | 99,1 | 67,6 |
Eindtoets 2021
In 2020 was er vanwege de langdurige schoolsluiting geen eindtoets. Een belangrijke vraag bij de eindtoets in 2021 is of de onderwijsresultaten geleden hebben onder de zeer bijzondere omstandigheden. Wat was de kwaliteit van het onderwijs op onze scholen tijdens het thuiswerken? En wat hebben de extra inspanningen van onze scholen om achterstanden aan te pakken opgeleverd? Hoe hebben onze groep 8-ers het gedaan in vergelijking met wat normaal verwacht zou worden en hoe deden ze het in vergelijking met de rest van Nederland?
We kijken eerst naar het 3-jarig gemiddelde en vervolgens naar de verschillende onderdelen in de eindtoets: lezen, rekenen en taalver- zorging. Die nauwkeuriger manier van kijken levert ook mogelijke aandachtspunten voor het aanbod van de kinderen die nu nog op onze scholen zitten. Zijn er onderdelen die meer of andere aandacht nodig hebben om de resultaten op het verwachte gewenste niveau te krijgen?
Bij drie scholen was er geen eindtoets:
– Stepping Stones: op deze school is nog geen groep 8.
– De Binnentuin en Sint Maarten: op deze SBO-scholen worden de resultaten gevolgd op leerlingenniveau via de persoonlijke ontwikkelingsperspectieven.
Ondanks de opvallend goede resultaten op de eindtoetsen zijn er bij de KSU wel degelijk zorgen over de negatieve gevolgen van de lockdowns en quarantaines van besmette kinderen en leerkrachten voor de ontwikkeling van de leerlingen. Het algemene beeld lijkt te zijn dat in ieder geval de jongere kinderen, die over het algemeen minder profiteren van het thuisonderwijs, op onderdelen stagnatie in hun ontwikkeling kunnen hebben. Daarbij zijn er grote verschillen tussen groepen en scholen. De coronamaatregelen hebben ook effect gehad op de afname van toetsen, zoals langere afname-periodes en inhaaltoetsen. Meerdere scholen laten schoolbreed, of in enkele groepen onvoldoende resultaten zien op de M- en de E-toetsen voor rekenen, begrijpend lezen en spelling.
In het verslagjaar heeft geen Inspectiebezoek
plaatsgevonden. De in 2020 gesignaleerde
verbeterpunten zijn in 2021 aangepakt:
Als onderdeel van de kwaliteitscyclus wordt elke school eenmaal per vier jaar doorgelicht via een interne audit. Een auditteam bestaat uit schooldirecteuren en één of meer stafmedewerkers onderwijs. De schooldirecteuren zijn getraind om te auditen. In 2021 hebben er vanwege Corona geen interne audits plaatsgevonden.
In 2021 hebben twee bestuurlijke audits plaatsgevonden: bij de Marcusschool en de Mattheusschool. Op beide scholen hing dit samen met een geïntensiveerd toezicht vanuit het bestuur. Aandachtspunten zijn besproken en de scholen hebben de reeds lopende verbeterplannen hierop aangepast. De Marcusschool is teruggekeerd naar een basisarrangement in het toezicht.
Enkele KSU-scholen onderhouden contacten met scholen in het buitenland. Er is op dit moment geen gezamenlijk beleid ten aanzien van internationalisering.
IQ-onderzoeken: vier orthopedagogen en een coördinator zorgen ervoor dat de ondersteuningsbehoefte van leerlingen optimaal wordt ingezet.
Dyslexie Advies Team (DAT): in het DAT zijn alle samenwerkingspartners die betrokken zijn bij de dyslexiezorg in het onderwijs en de zorg vertegenwoordigd: de gemeente, de scholen, het samenwerkingsverband en de zorg. Samen met de Poortwachter Dyslexsie wordt gestreefd het aantal leerlingen met dyslexie dat bovenmatig hoog is in de stad Utrecht, terug te brengen.
Netwerk Interne Begeleiders: elke school heeft een begeleider die passend onderwijs binnen de school coördineert. De intern begeleiders komen zes keer per jaar bij elkaar om bijgepraat te worden op actuele relevante thema’s, om intervisie vorm te geven en om actief mee te denken over beleid op stichtingsniveau rond passend onderwijs.
Project rekenonderwijs: zowel uit eigen analyses als landelijk onderzoek blijkt dat steeds meer leerlingen niet aan de norm voldoen. De KSU heeft het initiatief genomen om extra aandacht te geven aan rekenonderwijs, zowel op individuele scholen als vanuit het collectief.
Enkele scholen zijn overgestapt van CITO naar het Inzicht Eigen Vermogen (IEP) leerlingvolgsysteem. Reden: een andere (bredere) manier van kijken naar de ontwikkeling van kinderen. Een voorwaarde is wel dat het mogelijk moet blijven om alle KSU-scholen effectief met elkaar te kunnen blijven vergelijken. Deze functionaliteit is vanuit IEP toegezegd.
Naast het strategisch plan, school(jaar)plannen, programmamanagement en het inrichten van een nieuwe kwaliteitscyclus en -kalender, vinden ook regelmatig tevredenheidonderzoeken plaats.
Het strategisch beleidsplan vormt de basis voor het kwaliteitsdenken binnen de KSU en stuurt daarmee ook inhoudelijk op de schoolplannen van de individuele scholen. Alle scholen hebben in 2021 een nieuw schoolplan opgesteld. Deze school(jaar) plannen zijn (en dat is nieuw) vormgeven vanuit een afgestemd format in dezelfde module als waar ook het strategisch beleidsplan aan gekoppeld is. Het format van het schoolplan is zo samengesteld dat alle aspecten uit het toezichtkader in de planvorming worden meegenomen. Door dit verbeterde systeem van kwaliteitszorg wordt de kwaliteit op alle punten beter gegarandeerd.
Lees meer over Agora Utrecht
Kansengelijkheid, inclusief onderwijs verbinding met ouders, de wijk en de wereld. Die ambities verenigt de KSU in de initiatieven Groots Utrecht en Agora Utrecht. Twee nieuwe scholen met een nieuw onderwijsconcept voor kinderen van 0 – 18 jaar. Dat kan alleen door het samen te doen. Samen met de gemeente Utrecht, ouders, kinderen, de wijk, bouwers, kinderopvang, voortgezet onderwijs, zorgpartners en bedrijven.
De weg van 0 – 18 jaar wordt gezien als ‘oefenplek’ tussen thuis en maatschappij. Startend vanuit verwondering volgt
kennis. Bij Agora Utrecht is de natuurlijke nieuwsgierigheid van het kind de basis, autonomie en levenslang leren zonder uit te vallen of buitengesloten worden het ideaal.
In september 2022 openen de deuren van Agora Utrecht voor kinderen 0 – 12 jaar. De KSU streeft ernaar om Agora Utrecht 12 – 18 jaar in 2024 te starten.
Een groeiend team dat werkt vanuit dezelfde visie en missie en een stevig projectplan.
Stappen maken richting vernieuwend onderwijs als pionier en kwartiermaker met als doel maatschappelijke impact maken. Impact op kwalificatie, socialisatie en personificatie. Met een ander onderwijsconcept en andere organisatievorm blijven we bovendien ook een aantrekkelijke sector om in te werken.