Terug naar alle interviews

Interview Natasja van den Burg

“Het bezoek van de Onderwijsinspectie vond plaats in de eerste week na de zomervakantie, het moment dat we net ons gerenoveerde gebouw weer hadden betrokken. Best een hectisch moment”, vertelt Natasja van den Burg, leerkracht, bouwcoördinator en schoolopleider van Hof ter Weide.

Natasja van den Burg
Leerkracht groep 1/2 & Bouwcoördinator Hof ter Weide

Inspectieoordeel versterkt ons gevoel dat we het goed doen

“Maar we waren superblij met het oordeel ‘Goed’, het doel dat we onszelf ook hadden gesteld. We zien het als resultaat van onze leerpunten waarin we vooral didactisch verder wilden groeien. Met het team hebben we een doorlopende leerlijn uitgestippeld die past bij onze visie. Natuurlijk leren is de kern, met betrokken, doelgericht onderwijs. In feite zijn we terug gegaan naar de basis en hebben we als vernieuwende school een beetje gas teruggenomen. Je herkent nu een duidelijke, rode lijn die door de hele school loopt, zowel didactisch als pedagogisch. Iedereen vertelt hetzelfde verhaal, onze visie klinkt overal door. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen, het is echt fijn als je eigen beeld overeenkomt met het oordeel van de Inspectie. Dat voelt als waardering.”

 

“De coronatijd heeft ons, ondanks alle beperkingen, ook mooie dingen gebracht.”

Corona heeft kinderen zelfstandiger gemaakt

“De coronatijd heeft ons, ondanks alle beperkingen, ook mooie dingen gebracht. We hebben zoveel mogelijk contact gehouden, zowel met de kinderen als met de ouders. Via een computerscherm kun je niet zien hoe een kind zich voelt. Extra belangrijk om toch ouders even te bellen of ze kort te spreken als er een akkefietje is. Op afstand kan iets ineens heel groot overkomen, terwijl als je het persoonlijk toelicht het allemaal nogal meevalt. Korte lijntjes werkt altijd het beste. Maar het is een turbulente tijd geweest. We hebben volop moeten improviseren, iets waar wij in het onderwijs onze hand niet voor omdraaien. Als een kleuter komt wennen in de klas zorgen we voor een extra leerkracht die het kind opvangt. Pakketjes voor de kinderen die thuis moesten blijven, hebben we klaargelegd en zijn bij het raam opgehaald. We hebben filmpjes gedeeld om iets van de sfeer in de klas mee te geven aan ouders. Met Pasen hebben we eitjes rondgebracht langs de deuren om elkaar toch weer even te zien. Als kinderen, na soms weken thuis te hebben gezeten, weer op school terugkomen, ontstaat een andere groepsdynamiek waar je op in moet spelen. Ik zie dat kinderen zelfstandiger zijn geworden. Zonder een meelopende ouder in het lokaal weten ze zelf hun zaakjes prima te regelen!”