Terug naar alle interviews

Interview leerlingen KBS Marcus

Even voorstellen: Ibrahim Coban, Isabel Cisse en Wail Seddouki. Het zijn groep 8 leerlingen van juf Mirte Veldt op de Marcus in Overvecht. Alle drie zijn ze mediatoren, ze kunnen ruzies oplossen. Dit doen ze op school, maar soms ook in de wijk.

Ibrahim, Isabel en Wail
Leerlingen Marcusschool

Wail: “Als ik zie dat kinderen ruzie maken, vraag ik of ik mediatie kan doen. Zo vochten twee kinderen laatst om een pingpongbatje. Ze vonden het goed om op een rustige plek erover te praten. Toen heb ik ze allebei hun kant van het verhaal laten doen. Ze mochten ook hun gevoelens uitspreken. Daarna hebben ze zelf een oplossing bedacht: de een mag pingpongen in de grote pauze, de ander in de kleine pauze en de volgende dag wisselen we dat om.”

Ruzie op straat

Isabel: “Soms kom je op straat mensen tegen die ruzie hebben. Je kunt dan voorzichtig vragen of je mag helpen hun conflict op te lossen.” Ibrahim: “Je moet met argumenten komen als je je inschrijft om mediator te worden. Ik heb geschreven: ik laat iedereen goed uitpraten, zorg ervoor dat niemand gaat schreeuwen en zoek naar de beste oplossing voor allebei.”

“We zoeken naar de beste oplossing voor allebei.”

Fake news

Alle drie werken ze graag op de computer. De weektaak, Junior Einstein, redactiesommen, spelling oefenen, ze vinden het echt leuk om dat op de computer te doen. Laatst hebben ze zelf fake news gemaakt. Dat was best makkelijk, zeggen de kinderen. Ibrahim: “Ik heb verteld dat ik zeker weet dat de aliens eraan komen.” Wail: “Ik heb gezegd dat Poetin geen president meer is, maar alleen nog maar aan paardrijden doet”. Isabel: “In groep 7 vertelde de juffrouw ons over de boomoctopus. Die bestond helemaal niet, hoorden we later.” Geloof niet alles wat je leest of ziet, maar bezoek meerdere sites. Dan kun je checken of het wel waar is, hebben ze geleerd.

Begrijpend lezen

Trots zijn de kinderen op hun sterk verbeterde scores voor begrijpend lezen. De hulp van juf Sally die ze elke donderdag hebben gekregen, heeft zichtbaar effect gehad. “Ze helpt je om bijvoorbeeld zinnen te onderstrepen, dan begrijp je het beter”, vertelt Isabel. Alle drie hebben ze een enorme sprong gemaakt en hebben ze nu een CITO-score 2 voor begrijpend lezen.

Slotvraag: wat vinden ze van de Marcusschool? Ibrahim: “Op school wordt op een leuke manier lesgegeven, het is nooit saai”. Wail: “Het is fijn dat we elkaar helpen”. Isabel: ‘Wij zijn een vreedzame school, hier wordt weinig gepest”.